معاون پژوهشي مركز: وجود ۲ میلیون دیابتی در کشور/ ارتباط مستقیم نابینایی و دیابت

  • معاون پژوهشي مركز: وجود ۲ میلیون دیابتی در کشور/ ارتباط مستقیم نابینایی و دیابت

    جراح و متخصص بیماری‌های چشم:
    وجود ۲ میلیون دیابتی در کشور/ ارتباط مستقیم نابینایی و دیابت

    جراح و متخصص بیماری‌های چشم گفت: تعداد افرادی که در کشور به بیماری دیابت مبتلا هستند به 2 میلیون نفر می‌رسد که بیش از نیمی از این افراد بعد از گذشت 15 سال دچار بیماری‌های چشمی نیز می‌شوند.

    نوید نیلفروشان در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری فارس، گفت: تعداد افرادی که در کشور به بیماری دیابت مبتلا هستند به 2 میلیون نفر می‌رسد.

    وی ادامه داد: شیوع بیماری‌های چشمی بین افراد دیابتی در  بالای 40 سال رخ می‌دهد و هرچقدر که مدت‌زمان ابتلا به دیابت بیشتر باشد، بروز ضایعات در چشم بیشتر خواهد بود، به‌طوری‌که 80 درصد افرادی که 15 سال یا بیشتر از ابتلا به دیابت آن‌ها می‌گذرد، درجاتی از درگیری شبکیه را دارند.

    عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران در توضیح علائم تشدیدکننده بیماری‌های چشمی در افراد دیابتی گفت: ضایعات چشمی ممکن است در اثر  فشارخون بالا، کم‌خونی، بیماری‌های کلیوی و افزایش چربی‌های خون نیز ایجاد شود.

    نیلفروشان در خصوص راه‌های پیشگیری این بیماری در جریان دیابت تصریح کرد: کاهش بینایی، خون‌ریزی خفیف شبکیه چشم و اختلال در بینایی از جمله عوارض این بیماری است. درمان قاطع برای پیشگیری از این ضایعات وجود ندارد، ولی ثابت‌شده است که کنترل دقیق قند خون و خودکنترلی توسط بیمار، می‌تواند بروز این ضایعات را به تعویق بیندازد.

    وی ادامه داد: علاوه بر کنترل دقیق قند خون، انجام ورزش منظم، کنترل فشارخون، حفظ وزن مناسب بدن و مصرف میوه و سبزی‌ها می‌تواند به جلوگیری از بروز عوارض چشمی دیابت کمک کنند.

     وی در خصوص راه‌های درمان این بیماری گفت: یکی از درمان‌های مهم و اصلی برای عوارض دیابت، انجام لیزر بر روی شبکیه است. لیزر برای مواردی انجام می‌شود که یا تورم شدیدی در ناحیه لکه زرد چشم وجود دارد یا عروق خونی زیادی بر روی سطح شبکیه تشکیل‌شده است. نکته مهم این است که لیزر غالباً باعث افزایش دید نمی‌شود و انجام لیزردرمانی غالباً برای حفظ بینایی است و می‌تواند سبب جلوگیری از نابینایی در 80 درصد از بیماران شود.

     

     http://iraneyeresearch.com/index.php?newsid=102